Om mig

Mitt foto
Nya utmaningar, nya upplevelser, nya omgivningar. Jag prövar mina vingar och flyttar till andra sidan jordklotet för att dansa. Från och med juli bosätter jag mig i Los Angeles, The City of Angels.

måndag 25 juli 2011

P I C T U R E S










Idag har varit en mycket lång och intressant dag. Vi har besökt Hollywood! Helt underbart, det är verkligen my kind of place. Till skillnad från downtown L.A, usch, där trivs jag inte. 
Jag tänkte i vilket fall som helst berätta om resan hittills, och starta med resan hit. Den var rolig! 
Som ni alla vet så startade resan i fredags natt klockan 03.00. Då satte vi oss i bilen och begav oss mot Kastrup. Innan bron möter vi många polisbilar som gör kontroller på alla som ska lämna Sverige, detta med tanke på det som hänt i Norge.. Väl på Kastrup (klockan 05.50) ställde vi oss i incheckningen, och än så länge går allt som smort. Sen kommer vi till damen i incheckningen, vi får inte biljetter jämte varandra... Sliten och trött ställer sig stackars Mattias i kön igen och ber henne att ändra detta, han ber verkligen på sina bara knän. Och han fixar det! På väg tillbaka till bänken där jag sitter och väntar med handbagaget lyckas han tappa mina boardingpass. Han får panik! och springer tillbaka till terminal 3. Där på marken ligger dom, helt orörda! 
Klockan 8.45 lyfte sedan planet mot Dusseldorf. I Dusseldorf väntade vi sedan i två timmar innan vi gick på det stora planet som skulle ta oss till L.A. Den långa flygresan över Atlanten gick bra. Det serverades mycket mat och dricka, pasta och kyckling till lunch och biff med potatissallad till kvällsmat. Jag hann se en och annan film, och också sova en hel del. Mitt fina resesällskap sov i princip hela resan, skönt för honom! ;)

16.10, lördag eftermiddag, landar vi på LAX, L.A. Trötta och jet laged, hoppas vi på att få vårat bagage och kunna åka taxi till hotellet. Men nej, USA har sina kontroller och köer. Stå i kö är vi experter på nu. 
Innan man får se och hämta sitt bagage måste man presentera sitt pass, declaration papper, och lämna fingeravtryck och ta kort. Med alla människor som anländer till L.A varje dag, kan ni förstå hur mycket folk det var i dessa köer? 
I över en och en halv timme stod vi i kö. Väl  framme vid officern som kollade ditt pass, får man svara på lite frågor, och jag fick visa mitt visum samt antagningsbesked. Sedan sprang vi till vårt bagage. Tre fullproppade stora väskor låg och väntade på oss och vi såg äntligen ett slut på den långa resan till USA. Då uppenbarade sig en ny kö, en kö som ringlade runt hela platsen där man hämtar sitt bagage. En kö för att kunna lämna flygplatsen. Här ska man visa sitt pass (igen) och en del väskor genomsöks ytterligare. Vi har dock tur och får lämna flygplatsen direkt, utan vidare kontroller. I ankomsthallen stod vår chaufför som körde oss till hotellet, där jag i skrivande stund sitter. 
Sedan i lördags har vi hunnit hitta ett fint shoppingcenter som heter "The Grove", där var vi även och såg Harry Potter igår. Vi har idag besökt Hollywood, och åkt på tur bland kändisarnas hus i Beverly Hills. 
Vi har blivit experter på att åka buss och metro, och det känns som att jag kan trivas i det här landet. 

Jag börjar inse att jag inte ska åka hem. Inte på ett tag. Så hur mycket turist jag än är så är jag ända inte turist på riktigt. Detta är mitt nya hem.

KÄRLEK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar